Hoe de juiste CMS voor je website kiezen? 7 tips

Een overzicht van al de topics in dit artikel

    Elke zichzelf respecterende ondernemer wil zijn bedrijf professioneel in de spotlights zetten via zijn website. Een content management syteem (o.a. WordPress, Drupal, Joomla) is doorgaans de standaardoplossing om die klus te klaren.

    Recent ben ik een aantal ondernemingen tegenkomen die hoorndol worden van hun website. Het is niet wat ze voor ogen hadden, noch look & feel als op functioneel vlak.

    Slechte webdesigner/webdeveloper? Niet direct, soms is de tool "not fit for the job".

    In dit artikel help ik je op weg met:

    • De verschillen in content management systemen
    • Waar je rekening mee moet houden bij je keuze
    • Hoe je het juiste cms kiest voor jouw marketingdoelstellingen en digitale marketingstrategie.

    Maar eerst ...

    Wat is een CMS of content management systeem en waar dient het voor?

    Een cms is een webplatform dat je toelaat om op een eenvoudige en gebruiksvriendelijke manier content:

    • aan je website toe te voegen
    • aan te passen
    • en/of te verwijderen.

    En, Je hebt er GEEN diepgaande kennis van HTML of CSS voor nodig.

    Vergelijk het met een sleutel-op-de-deurhuis waar je alleen je meubels (je content) nog juist hoeft te zetten.

    Kopzorgen door je cms?

    Bij maar liefst 70% van de mensen begint hun zoektocht op het internet. Je website is dus waarschijnlijk de eerste stap in hun koopproces. Best dus al een goede klantenervaring achterlaten tijdens dit eerste contact met je merk, niet?

    Maar wat als de keuze van CMS je nu meer grijze haren als voordelen bezorgd?

    zoals:

    • Niet gebruiksvriendelijk: Zelf aanpassingen te doen is bijna de processie van Echternach
    • Complexiteit: De kleinste aanpassingen vraagt voor de tussenkomst van je webmaster
    • Developmentkosten: “Tuurlijk gaat dit Mr/Mevr maar dit moeten we wel op maat ontwikkelen, ik zal u een offerte bezorgen”
    • Verouderd: Voldoet niet meer aan de doelstellingen van het bedrijf.
    • Enz.

    Daarom Is de keuze van CMS niet iets wat tijdens de koffie (en al zeker niet op café) beslist mag worden en vraagt om iets meer denkwerk en planning.

    Heb je ☕️koffie bij de hand? 👓Leesbril op? Klaar voor een onderdompeling in de wondere wereld van CMS’en?

    Owkey, let’s go ...

    Cms: snel en eenvoudig

    Content management systemen stammen af uit de booming periode van het bloggen. Bloggers zochten een snelle en eenvoudige manier om nieuwe blogposts online te zetten, zonder zich iets te hoeven aantrekken van het technische aspect van webdevelopment of webdesign.

    Met de jaren zijn de systemen uitgegroeid tot all-inoplossingen en vormen ze de basis van zelfs de meest complexe websites.

    Hoe werkt een cms en waarom is het zo populair om een website mee te bouwen?

    De kracht van cms zit in zijn drielagenstructuur en hoe die intern werkt.

    Onderaan te beginnen:

    1. Code layer: hier vind je het bloed, zweet en tranen van de programmeurs terug.
    2. Processing layer: al de verschillende componenten van het cms huizen hier. Zij maken gebruik van de code layer om de oplossing te vormen.
    3. Viewing layer: het grafische plaatje dat we zien als we naar een URL surfen.

    Deze drie lagen kun je los van elkaar wijzigen.

    Concreet: je kunt een andere look-and-feel (thema) selecteren zonder dat je aan de onderliggende lagen hoeft te prutsen. Ik kan bijvoorbeeld extra functionaliteit toevoegen door een plug-in te installeren, zonder dat ik extra code hoef te ontwikkelen. Zowel voor de webdeveloper als voor jou, de klant, is dat fantastisch. Je hoeft geen opleiding webdesign te volgen om contentmatig je website te beheren.

    En de technische shizzle? Wel, daar ontfermt je webmaster zich wel over.

    Het plug-in-ecosysteem

    De wonderen zijn de wereld nog niet uit; Er bestaat een hele community van sympathieke mensen die ‘gratis’ software ontwikkelen om je website van extra toeters en bellen te voorzien: plug-ins.

    Met die plug-ins kun je bijvoorbeeld een reservatiesysteem, formulieren, SEO-tools, enzovoort op je website implementeren met een druk op de knop.

    En dat allemaal gratis?

    Soms wel en soms niet. De makers met een commerciële mind bieden de basisversie gratis aan. Wil je meer? Tijd om je creditcard boven te halen. Dikwijls is de basisversie (gratis versie) voldoende.

    WordPress heeft veruit de meeste plug-ins beschikbaar door zijn grote onlinecommunity.

    WAAR ZITTEN DE VERSCHILLEN TUSSEN CONTENT MANAGEMENT SYSTEMEN?

    Cms’en worden allemaal gebruikt voor hetzelfde doel: een website bouwen die een streling is voor het oog. En ook een positieve digitale ervaring creëert om van je bezoeker een betalende klant te maken.

    Toch zijn er heel wat verschillen die voor jou een go of no-go kunnen zijn bij je keuze voor een bepaald cms.

    1) Developmentkosten

    Bepalend is hier, voor wie is het cms initieel ontworpen? De totale leek die een enkele tekst online wil zetten? De gevorderde gebruiker die wat technische kennis heeft? Of de expert-webdeveloper?

    • WordPress is een van de eerste cms-systemen op de markt, gericht op de totale leek. Supergebruikersvriendelijk met een megaplug-in-ecosysteem. Dit is een van de redenen waarom bijna 40% van de  websites op WordPress draaien.
    • Drupal werd ontwikkeld door een techsavvy genste student (Dries Buytaert). Open source is de focus en de  doelgroep is de meer ervaren techneut die alles wat meer naar zijn hand wilt zetten. Aantal websites die Drupal draaien ligt op 1.5% 
    • Craft CMS is gemaakt voor de hardcore codeur. Weinig out of the box, een goede security en de mogelijkheid om alles naar je hand te zetten. Aantal websites die Craft draaien ligt op 0,1%
    • Joomla is ook nog een CMS maar deze heeft sterk aan populariteit verloren. Aantal websites die Joomla draaien ligt op 2,5% (meer als Drupal)

    💡 Bij Drupal heerst de open source mindset.  Je gaat dus meer gratis plugins aantreffen in het Drupal ecosyssteem. Maar open source wil meestal ook zeggen dat je zelf nog wat code moet toevoegen om het resultaat te krijgen wat jij wilt.

    💡 Craft is eigenlijk meer een framework, headless CMS

    Welke is dan beter?

    Ze zijn allemaal even goed. Alles heeft zijn plaats en afhankelijk van het doel is het ene een betere keuze dan de andere.

    De vraag is eerder, wat heb ik nodig? Eenvoud? Gebruiksgemak? Security? Schaalbaarheid en snelheid van de website? En hoeveel wil ik investeren?

    Vergeet vooral niet: wie moet ermee werken? Iemand die dedicated is aan je website en wat technische bagage heeft? Of iemand uit je team die de website als extra taak heeft, maar niet technisch onderlegd is?

    💡 TIP: Het juiste cms kiezen is dus een taak van marketing en niet van IT. Uiteraard moet je IT wel raadplegen om input te geven over de security, technische implementatie, enzovoort.

    💡 TIP: Wees glashelder tegenover je webdesigner over het doel van je website. Durf te vragen welk cms zij gebruiken en voorkom dat je website wordt ontwikkeld op een systeem dat niet matcht met je marketingdoeleinden.

    2) Security van je website

    Back-up, back-up en nog eens back-up! Ze zijn het verschil tussen alles kwijt zijn en opnieuw moeten beginnen of simpelweg ‘restore’ aanklikken en op relatief korte termijn weer up and running zijn.

    WordPress is hier het zwarte schaap en dus een doelwit voor de meeste hackers. Zelfs een plug-in die niet up-to-date is, kan al aanleiding geven tot ongewenste bezoekers. Hoewel er verschillende methoden bestaan om je website af te schermen, is zeer regelmatig onderhoud toch aangewezen.

    Elk cms moet je onderhouden, maar sommige blijven iets meer onder de radar dan andere door hun populariteit.

    💡 TIP: Pols ook naar het onderhoud van het systeem bij je webbureau. Hoe verlopen de updates? Wat is de procedure bij een hack? Wanneer staat alles terug? Wat bij dataverlies? Als een versie end-of-life gaat (zoals bijvoorbeeld nu Drupal 7), voorzien ze dan een upgrade? Wat zijn de kosten? Enzovoort.

    3) Snelheid van je website

    Zoekmachines (Google, Bing, ...) houden rekening met de snelheid van je website om de user experience en usability van je website te bepalen.

    Een snelle en gebruiksvriendelijke website scoort hoger in de zoekresultaten dan een logge en onoverzichtelijke, op voorwaarde dat je content goed is.

    Logisch toch?

    Wij zijn de klant van Google (de bezoeker) en die wil ons het best mogelijke product (de website) in zijn gamma aanbieden.

    Als je website alleen bestaat uit een paar eenvoudige pagina’s zul je het verschil niet echt merken. Naargelang de complexiteit toeneemt, winnen de Drupals en de Crafts met vlag en wimpel. Ze komen met minder integraties out of the box en kunnen meer getuned worden door aan de knoppen te draaien.

    4) De snelheid van je webhost

    Nog even een belangrijk verschil uitleggen:

    • Webhost: het bedrijf waar je website (hostingpakket) draait.
    • Registrar: het bedrijf dat je domein host (www..be).

    Soms is je webhost ook je registrar, maar dat kan ook verschillend zijn. Je kunt bijvoorbeeld als registrar een webreus kiezen, maar als webhost Combell.

    Lowcostwebhosts hebben niet altijd de meest performante infrastructuur in vergelijking met de Combells van deze wereld.

    Ze moet ergens hun goedkopere prijzen vandaan halen, niet?

    Je kunt dus een snel cms hebben, maar door de webhost de snelheid van een slak halen. Dat is natuurlijk zonde als je daardoor slecht rankt in Google met verminderde traffic naar je website, door een slechte user experience.

    5) Integratie met andere digitale marketingtools

    Een website die geïsoleerd staat als Fort Knox heeft weinig zin. Als je met marketingautomation wilt starten en/of verder wilt optimaliseren, dan is het belangrijk dat je kunt samenwerken met andere marketingtools zoals:

    • tools die data delen (bijv. automatische koppeling met je facturatieprogramma, crm, ...)
    • socialmediaplatformen
    • programma’s die een flow triggeren op basis van een bepaalde actie die gebeurt via een API
    • trackingtools
    • reportingtoepassingen
    • ...

    Hoe eenvoudig verloopt een integratie?

    Bijna alle cms-systemen voorzien integratiemogelijkheden met andere marketingplatformen via hun plug-in-ecosysteem. Het verschil zit meer in de eenvoud om die integratie te doen. Is er een plug-in die je kan helpen en gemakkelijk te installeren valt? Moeten we daarvoor een

    webdeveloper inschakelen en wat zijn de extra kosten daarvan?

    💡 TIP: Breng eerst in kaart met welke marketingautomationtools je gaat werken. Vraag gerust aan je webdeveloper hoe gemakkelijk het is om er een koppeling mee te voorzien.

    Is het antwoord vaak: “Dat moeten we op maat integreren”? Dan is het misschien niet het juiste cms voor jou. Bekijk de mogelijkheden of een ander cms out of the box of via plug-inintegraties die marketingautomationtools heeft waarmee je wilt werken.

    6) Het gebruik van page builders om je website te maken

    Om het leven van een webdeveloper eenvoudiger te maken en tijd te besparen worden er regelmatig page builders gebruikt. Dit zijn webdevelopmenttools waarmee de webdeveloper/designer zich veel codeerwerk kan besparen.

    Een landingspagina of webpagina maak je bijvoorbeeld vrij snel aan door gewoon de blokken die je nodig hebt te selecteren en op je pagina te zwieren (drag and drop). Tekst erbij en klaar is Kees. Ik stel het hier wel heel eenvoudig voor, maar je begrijpt wel wat ik bedoel.

    Voor WordPress heb je o.a.:

    • Oxygen
    • DIVI
    • Elementor

    Voor Drupal heb je de geïntegreerde modules:

    • Layout moduler
    • Field Layout

    Voor Joomla heb je:

    • RS Page Builder
    • Quix
    • SP Page Builder
    • ...

    Waarom hiermee rekening houden?

    Stel, je wilt de samenwerking met je webdeveloperbureau stopzetten. Graag wil je alle (inlog)gegevens van de website omdat die je eigendom is. Is die gemaakt met een page builder? Dan heb je ook die licentiekosten. Afhankelijk van de page builder varieert het van stoppen met updates of toegang tot speciale items tot alles terug naar af wanneer je de licentie niet overneemt of verlengt.

    Voel je het koord al spannen rond je nek?

    Ergens ben je dus bijna verplicht om die extra kosten te maken om niet in miserie te vallen.

    Denk ook hieraan: neem je de website in eigen beheer? Dan moet jij of iemand in je team kennis hebben van deze page builder. Een website hebben waar niemand iets aan kan wijzigen is net als een café zonder bier.

    💡 TIP: Vraag dus zeker naar het gebruik van page builders aan je webbureau. Informeer je over hoe de overdracht in elkaar zit en wat de extra kosten zijn bij het stoppen van de samenwerking.

    7) Een gehoste vs. een niet-gehoste webomgeving

    Dit is meer van toepassing op wie een website in eigen beheer wil hebben. Bijvoorbeeld op wordpress.com.

    Wat is een gehoste omgeving?

    Is je omgeving gehost, dan huur je je cms in een managed service model en betaal je maandelijks of jaarlijks een vaste bijdrage.

    Voordeel:

    • Je hebt weinig tot geen technische kennis nodig: het bedrijf waar je de cms-omgeving huurt, regelt alles voor je (security, updates, back-ups, patches, ...). Jij beheert alleen de interne winkel van je website (content, plug-ins, ...).

    Nadeel:

    • Beperkingen: door hun security en infrastructuur zijn ze beperkt in integratiemogelijkheden. Je hebt dus alleen wat ze je aanbieden. Wil je bijvoorbeeld een plug-in installeren die zij niet toelaten, dan heb je pech. Hun doel is eerder het zo gebruiksvriendelijk en eenvoudig mogelijk maken voor hun doelgroep, de leken.

    Andere bekende aanbieders

    Ook bij Wix en Squarespace vind je gehoste webomgevingen.

    Wil je snel en eenvoudig een website opzetten die professioneel oogt? Dan zijn dat heel goede oplossingen. De aangeboden templates zijn grafisch top en zitten qua usability zeer goed in elkaar. Ze bieden ook integraties aan met o.a. Google Analytics, je socialmedia-accounts en andere digitale (marketing)tools.

    Je moet wel genoegen nemen met wat ze je aanbieden: hun ecosysteem. Hou er dus rekening mee dat je websitenoden kunnen toenemen en hun aanbod na verloop van tijd misschien niet meer voldoende is.

    Wat betekent niet-gehost?

    Als je website niet gehost is, heb je hem volledig in eigen beheer

    Voordeel:

    • Je beheert en controleert zelf je website, de plug-ins die je implementeert, waar je je website host, enzovoort.

    Nadeel:

    • Je hebt technische kennis nodig: je bent zelf verantwoordelijk voor de updates, security, back-ups, ...

    Stem je website af op je marketing af en niet omgekeerd

    Wat begon als ‘we gaan een website maken’, vraagt meer planning en voorbereiding dan je misschien voor ogen had.

    De bedoeling is dat je website je marketingdoelstellingen waarmaakt en niet dat je je hele digitale strategie afstemt op wat je website wel of niet kan.

    Hopelijk heb ik je met dit artikel – vrij lang, sorry daarvoor 😊 – wat wegwijs kunnen maken in de wereld van cms-systemen. En heb ik  je voldoende info gegeven om gewapend naar je webdevelopmentbureau te gaan om je droomwebsite te laten maken, zonder kostelijke en lastige toestanden nadien.


    Checklist de juiste cms kiezen voor je website

     Hoe de juiste CMS kiezen voor je website? Beantwoord dan de 7 vragen in deze checklist


    • Heb je hulp nodig met de implementatie van je website?
    • Kan je een extra hand gebruiken bij het afstemmen van je website, tools, marketingautomation, enz op je marketingstrategie?
    • Iemand die alle onderdelen laat samenwerken als een goed geoliede motor en het project-en changemanagement op zich neemt

    Contacteer me op mike@atthecrossroad.be of +32/472.66.55.38


    Vraag-maar-raak en betaal wat je wilt!

    Ben ik de persoon die je bedrijf nodig heeft? Toets het eens af tijdens een vrijblijvend 1 op 1 vraag-maar-raakgesprekGeen verkooppraatje, wel een uur waarin je onbeschaamd al je (digitale)marketing- en automatisatievragen op mij als expert mag afvuren. 

    Daarna betaal je wat je wilt en áls je dat wilt. 

    Klinkt goed? 

    Comm.V. Lorem Ipsum Communications - Louis van Doornestraat 12, 9900 Eeklo - 0472/66.55.38 - mike@atthecrossroad.be
    privacy policy 2021
    linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram