Het échte geheim van succesvolle marketing

Je geeft bergen budget uit aan flitsende marketingcampagnes, en toch leveren ze je weinig extra klanten op. Waar loopt het mis? Het antwoord hoef je misschien niet ver te zoeken. 

Een overzicht van de topics in dit artikel

    Succesvolle marketing is een en-en géén of-of verhaal

    Wat heb je aan een knappe marketingcampagne als je klantenervaring scheef zit? 

    Ik had het er onlangs over tijdens een webcall met Dominique Jansen, expert in sales en marketing in de hospitalitysector. 

    Een voorbeeld.  

    Stel, je hebt een hotel. Dan is het zinloos om stapels geld uit te geven aan je marketing als je hotelreceptionisten customer experience niet hoog in het vaandel dragen. Want je kersverse gasten zie je daarna niet meer terug.

    Of om het met de woorden van Dominique te zeggen:

    "Als je als marketeer de hemel belooft en je klanten komen in de hel terecht, dan haalt het niet veel uit. Zorg ervoor dat iedereen in je team je missie en visie 'leeft' voor je dit aan de buitenwereld verkondigt."

    Is je marketing in sync met je bedrijfsvisie en -missie? 

    Zou jij je je zuurverdiende centen uitgeven in een winkel die alleen maar bekend staat om zijn halfhartige support en onvriendelijke medewerkers? 

    Nee, want niet alleen producten of diensten zijn van tel. Mensen kopen een ervaring: ze gaan onbewust overstag voor de visie die achter je aanbod schuilt.  

    Draagt je marketing dat idee wel uit, maar jij en je medewerkers niet? Dan heb je geen sterk merkverhaal, en wordt het moeilijk om harten sneller te doen slaan met je aanbod. 

    Doe je wat je vertelt? 

    Het is gemakkelijk om de buitenwereld te doen geloven dat de kip met de gouden eieren bij jou te vinden is. Kun je je claims ook waarmaken? 

    Een voorbeeld: je promoot je diensten en vertelt erbij dat je klant dag en nacht op support kan rekenen. Zet je in werkelijkheid vanaf 16.45 uur een bandje op met “Wij zijn gesloten. Bel ons morgen op tussen 9 en 17 uur.”? Dan krijgt het vertrouwen van je klant een flinke deuk, en is een misnoegde review niet ver weg. 

    Waarom het zo belangrijk is om de verwachtingen van je klant waar te maken, lees je in dit leuke artikel van Het Schrijfpaleis. 

    Zo check je of je doet wat je zegt 

    Nagaan of je intern hetzelfde waarmaakt als wat je de buitenwereld belooft, is een taakje dat veel mensen nog minder graag doen dan een berg afwas van 2 weken oud. 

    Toch loont het wel degelijk om je de volgende vragen te stellen: 

          • Heb ik de juiste mensen op de juiste plek? 
          • Loopt alles inderdaad zo gesmeerd als wat ik te horen krijg van mijn medewerkers? 
          • Zijn de missie en visie van mijn onderneming wel duidelijk genoeg voor mijn eigen mensen? 

    Met interne marketing maak je aan je medewerkers duidelijk wat voor je bedrijf belangrijk is, en waarom zij belangrijk zijn voor je bedrijf. Doordat je zo alle neuzen in dezelfde richting krijgt, is je merkverhaal overal hetzelfde 

    Is je verhaal hetzelfde op al je brand touchpoints? 

    Een brand touchpoint is een moment waarop (mogelijke) klanten in aanraking komen met je merk. Serveer je altijd dezelfde ervaring? Dan creëer je brand loyalty, trouw aan je merk.  

    Je klanten merken dat je op geen enkel moment afwijkt van je brand story of brand experience, en dat schept vertrouwen. Je doet wat je zegt en je zegt wat je doet. 

    Marketing is meer dan enkel adverteren 

    Weet je wat het recept is van een succesvolle (digitale)marketingcampagne? De basis: een value proposition, de juiste positionering, grondige kennis van je doelgroepen, enzovoort. 

    Je onlinemarketingstrategie is de motor van je campagne: ze zorgt ervoor dat je lijnrecht op je doel afgaat en voorkom dat je geld blijft uitgeven aan marketing die zijn werk niet doet. 

    Sociale media: zorg dat je iets te vertellen hebt 

    Als je je socialemediamarketing goed aanpakt, dan kan het je brand awareness in positieve zin beïnvloeden. Maar ook hier heb je een duidelijke strategie nodig: 

          • Hoe wil je dat je doelgroep over je merk denkt? 
          • Wat wil je bereiken? 

    Ga voortdurend na of je inspanningen je helpen om je doelen te bereiken. En stuur op tijd bij zodat je geen geld, tijd en middelen over de balk gooit als dat niet nodig is. 

    De vuistregel: beter 1 keer per maand een waardevol artikel, dan 2 keer per week een post zonder betekenis voor je volgers of je merkidentiteit. 

    Een gevarieerde socialemediakalender: de 4-1-1-regel 

    Bang om het altijd maar over jezelf te hebben op Facebook of LinkedIn? Gebruik de 4-1-1-regel: 

          • Plaats 4 nieuwe contentstukken. 
          • Publiceer 1 repost. 
          • Maak 1 post om je eigen dienst of product te promoten. 

    Bezint eer ge begint 

    Digitale marketing geeft je de tools om wat je wilt vertellen op een gepersonaliseerde en creatieve manier de wereld in te sturen. Bedenk eerst welk verhaal je met je merk wilt uitdragen, en ga dan pas met je marketing aan de slag.  

    Om het met de woorden van Steve Jobs te zeggen: 

     "We’re not getting a chance to get people to remember much about us. No company is. So we have to be really clear on what we want them to know about us."  


    Wil je

    ❓Je huidige digitale marketingaanpak eens laten dubbel checken door een digitaal expert?

    ❓Tips & tricks om je klantenervaring nog te verbeteren?

    ❓Inspiratie verzamelen over hoe aan je digitale roadtrip te beginnen of nog te verbeteren?

    ❓Je klantenervaring verbeteren? Met deze 4 stappen om je klantenervaring te verbeteren ben je al aardig op weg.

    Vergeet dan zeker niet je vraag-maar-raakgesprek met mij te reserveren. De vrijblijvende webcall van 1 uur die je zonder twijfel inspiratie geeft om je business naar een nog hoger niveau te tillen.

     

    Bij At The Crossroad vind je jarenlange expertise in marketing & IT met als doel ondernemingen met een gerust hart de digitale wereld in te loodsen en succesvol te laten zijn.

    Van digital first te denken, (online)marketingstratie, IT-project & changemanagement, marketing automation tot zelfs volledige digitale transformatie en de volledige operationele uitwerking en opvolging.


    Vraag-maar-raak en betaal wat je wilt!

    Ben ik de persoon die je bedrijf nodig heeft? Toets het eens af tijdens een vrijblijvend 1 op 1 vraag-maar-raakgesprekGeen verkooppraatje, wel een uur waarin je onbeschaamd al je (digitale)marketing- en automatisatievragen op mij als expert mag afvuren. 

    Daarna betaal je wat je wilt en áls je dat wilt. 

    Klinkt goed? 

    Comm.V. Lorem Ipsum Communications - Louis van Doornestraat 12, 9900 Eeklo - 0472/66.55.38 - mike@atthecrossroad.be
    privacy policy 2021
    linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram